Нещодавно інститут соціології України провів цікаве опитування. Респондентам пропонувалося дати відповідь на запитання:  “Як ви вважаєте, які з перелічених галузей краще працюватимуть, якщо їх очолить жінка, а які – якщо чоловік, а де статева відмінність немає значення?”.

  Так, 55% респондентів віддали перевагу чоловікам у веденні великого бізнесу, і лише 6% респондентів, вважають, що жінка здатна очолювати великі підприємства. Щодо малого бізнесу, то 61%  вважає, що тут статева відмінність ролі не грає. Тобто, діловим та підприємницьким  якостям жінки, соціум довіряє значно менше, в порівнянні з чоловіками.

     Чому так? Невже дійсно  лідери та керівники з жінок ніякі? Якщо так, то чому в  більшості країн світу значно більше жінок  на керівних посадах чим в Україні?  Відповідь проста – в українському суспільстві відсутня «модель успішної жінки». Образ успішної українки нечіткий та деформований.

   Більшість вважає, що  українська жінка повинна бути успішною насамперед  у сім'ї (тобто вчасно вийти заміж, народити дітей, мати типову роботу – ось тобі й маєш жіноче щастя).  Жінку - підприємця  розглядають як заробітчанку, що через скрутні обставини змушена тимчасово займатися підприємницькою діяльністю.

  Бізнес в Україні є суто чоловічим: 78% усіх приватних підприємств очолюють чоловіки і лише 22% – жінки. Жінки контролюють:

-         25% малих підприємств;

-         15% середніх підприємств;

-         14% великих підприємств.

   Такі дані пов’язані з тим, що з розпадом Радянського Союзу, жінки ще більше заглибилася у сімейний простір. Натомість чоловік отримав більше публічності. Досліджено, що  випусках українських теленовин  жінки потрапляють у кадр у 8 разів менше, ніж чоловіки. Образ сильного чоловіка, який поширюють ЗМІ, переконує людей у тому, що тільки такі чоловіки можуть бути на чолі держави й у парламенті, обіймати високі посади, керувати заводами, фабриками, фірмами, університетами.

   Тільки чоловіки можуть розумно розпорядитися грошима, приймати відповідальні рішення. «Слабким» жінкам усе це не під силу. Їм можна довірити тільки домашнє господарство й виховання дітей. Жодній жінці не цікаві державні проблеми. Всі вони опікуються тільки своєю зовнішністю, зачіскою, одягом, взуттям. Знайомі думки? – Авжеж!

   Нам так довго втокмачували  в голову ці стереотипи!Тому  більшість жінок про свої підприємницькі здібності думають приблизно так:  « В мене не вийде…», «Який з мене бізнесмен?», «Це чоловіча справа»,  « Це стільки проблем, це  небезпечно», і т. д. І лише ті українські жінки, кого «приперли» до стіни голодні очі своїх дітей, ризикнули дати відсіч гендерним упередженням.  Чому я почала займатися бізнесом? Відповіді  українок далі:

 -         “У свій час почала  займатися бізнесом, бо почали закриватися заводи” (Ольга, сфера торгівлі продовольчими товарами);

-          “…тому, що пішла ота криза, почали винищувати наші заводи і треба було десь себе знайти в чомусь, прийшлося ” (Тетяна, торгівля сантехнікою);

-         “Начали с того, что наш институт просто развалился и поэтому каждому приходилось во времена перестройки что-то себе искать” (Олена, торгівля жіночим одягом);

-          “…Напевне тому, що це закладено материнством. Матір не може дивитися, що дитина не має що їсти… ” (Стефанія, торгівля меблевою фурнітурою);

-          “Годувати сім’ю треба чимось…” (Вероніка, заклади громадського харчування).

    Доля жінок в загальній кількості підприємців складає 30%. В основному вони зайняті в малому та середньому бізнесі. У великому бізнесі жінки – рідкість. Становлення жіночого бізнесу в основному відбувається за рахунок ініціативи жінок, а не як результат дії спеціальних державних програм. Жіночий бізнес орієнтований в основному на торгівлю, медицину, культуру та науку.

        Цікаво, що жінки - підприємці не люблять ризикувати. Дуже рідко вони обирають справу, з якою не ознайомлені. А ще жінки більше піклуються про свій персонал та не схильні тринькати гроші.Соціологи стверджують, що жінки в бізнесі демонструють більшу схильність до компромісів у взаємодії з партнерами, більше враховують моральні та етичні принципи.

  Але жінки підприємці – лише незначна частка працюючих жінок, що звісно є негативною тенденцією в українській економіці.

Comments:

Використання матеріалів з сайту можливе лише при умові активного відкритого для пошукових систем гіперпосилання на zhinka-online.com.ua