У Житомирі, як і в більшості міст України, відбувся Форум «Стеж за грошима», ініційований рухом «Чесно» та ГО “Активна Громада”.  
 
  Дана всеукраїнська кампанія з контролю за прозорістю фінансування партій та кандидатів покликана перш за все примусити кандидатів чесно звітувати про виборчі витрати.
 
Відтепер фінансові  звіти  політичних партій мають бути не просто вчасно подані до контролюючих органів, а й оприлюднені, проаналізовані на рахунок відкритості та прозорості фінансування.
 
Відкритість джерел фінансування –  це механізм, який дозволить обирати власне свого представника у Раді, а не представників  олігархів,  який виступає спонсором виборчої кампанії. Зрозуміло, що депутат, який потрапив до Ради за кошти прихованого благодійника, поставить на перше місце інтереси оліарха, а не співгромадян.
Володимир ПіньковськийМи поспілкувалися з Володимиром  Піньковським  - координатором  руху «ЧЕСНО» на Житомирщині, аби дізнатися про особливості виборчих перегонів на місцевому рівні.
 
Для багатьох громадян  наразі не зовсім зрозуміла власна роль у тому, як можна контролювати кошти кандидатів чи політичних  партій, витрачені на вибори. Наскільки це важливо сьогодні?
 
Громадський рух «Чесно» в період виборів хоче проаналізувати  діяльність  як діючих депутатів, так і майбутніх, а також потенційних  кандидатів на посаду міського голови. Основна мета форуму – створити контроль  за виборчими фондами партій, їх надходженнями та фактичними витратами, адже не секрет, що саме  гроші дають можливість приходити до влади. 
 
Тому головна ціль форуму «Стеж за грошима» - проаналізувати справжню ціну виборчої компанії та порівняти її з офіційними даними, які надають  партії відповідно до законодавства.
 
Ми будемо відверто говорити, що ця партія дійсно працювала в рамках фонду, а якась партія – суттєво виходить за рамки оприлюднених звітів, ще якась партія фінансується із закритих джерел, наприклад,  з кишені олігархів, які в кінцевому випадку й керують усіма політичними процесами. Наразі на форумі ми хочемо заручитися підтримкою кандидатів,  заохотити їх відкривати  джерела фінансування партій, виборчих фондів, а потім дати їм публічну оцінку.
 
В чому головна відмінність місцевих виборів 2015 р. від попередніх виборчих компаній?
 
Головна відмінність в тому, що сьогодні тільки політичні партії висувають кандидатів до міської чи обласної ради, тож й партії мають нести відповідальність за осіб, які будуть обрані.  Відповідають за себе беруть не тільки особи, які прийшли до влади, і на протязі 5 років поводять себе так, як вважають за доцільним чи потрібним, але й політичні партії, від яких вони  були обрані. Тому сильний кандидат – ініціативний, потужний «піднімає партію», а слабкий, безініціативний – навпаки знижує рейтинг партії. На мою думку, це позитивні зміни.
 
Офіційного старту місцевих  виборів ще не було, тому сьогодні кандидати та політичні партії ще в пошуку союзів, антисоюзів, розрахунку будь - яких можливих консолідацій. 
 
А як щодо участі жінок на місцевих виборах? Ви прогнозуєте збільшення жінок –депутаток?
 
Як відомо, обов’язково у виборчих списках згідно з вимогами законодавства має бути збережена норма про не менше 30% представників однієї статі. Але боюся, що після місцевих виборів жінок у радах міського та обласного рівня буде не  більше 10%, оскільки партії  лише формально виконають цю норму. 
 
Жінкам або доручать слабкі ланки, або поставлять на ті місця, де виграти вибори вони не зможуть. Можливий навіть варіант, коли політичні партії будуть ставити  у списки «своїх жінок» - наприклад секретарок, інших знайомих жінок, в будь – якому разі це будуть добре перевірені люди, але чи пройдуть вони до рад питання складне. 
 
Щодо  перегонів міського голови в місті Житомирі  то жінок буде багато, як ніколи. І головна боротьба буде якраз між жінками. На мою думку, хтось з цих жінок - кандидаток обов’язково переможе!
 
Зараз багато розмов  про те, що майбутні місцеві вибори будуть  неймовірно брудними, оскільки кількість депутатських місць значно скоротилася, ви з цим згодні?
 
Ті речі, які зараз мають  місце у місцевому  політикумі  нічим не особливі. Це звичайна політична боротьба, спроба перевірити на міцність та психологічну стійкість кандидатів, оскільки потім навантаження буде в кілька разів більше. Тому хтось з кандидатів нині може зрозуміти чи відчути, що ця роль якраз для нього, а хтось зайняти позицію аутсайдера. Тобто, це звичайне позиціонування, щось на зразок зважування боксерів перед рингом. Реально вони ще не б’ються, лише кидають погляди один на одного, міряються біцепсами, морально воюють, але готові будь – якої митті вступити у політичний  бій.
 
На скільки оновиться склад рад в кількісному та якісному складі за вашим розрахунком?
 
Оновиться значно, оскільки й місцева та обласна ради відчутно скорочуються відповідно до нового закону про вибори. Я прогнозую оновлення  не менше чим  на 60% - 70  - без сумніву прийдуть нові люди, яких ми знаємо по громадській та політичній діяльності, але чи  буде цей склад якісним оновленням місцевих та обласних рад  - доволі  супечливе питання.
 
Громадські активісти переможуть людей, які мають фінансові ресурси?
 
Люди, які мають ресурси, це ті самі люди, які мають вплив на активістів. Люди з ресурсами можуть придбати собі 20 - 30 активістів, які будуть їх «сподвижниками». Головна місія таких активістів переконувати інших у необхідності голосувати за ті чи інші питання, що важливі для тих, хто їх фінансує. Велику частину активістів просто "підімнуть" під себе, але не всю. І та незначна частина може та  має   робити «погоду» у новій політичній грі, що розгортається з кожним днем.
 
Нам лише залишається  пильно стежити  за тим, аби кандидати, яким ми довіряємо власний голос, були чесними, відкритими для спілкування,тому не потрібно соромитися запитувати політиків про гроші: Скільки? Від кого? На що саме?  Саме про те, як примусити кандидатів чесно звітувати про вибори, і був  наш сьогоднішній форум. 
 
 

Comments:

Використання матеріалів з сайту можливе лише при умові активного відкритого для пошукових систем гіперпосилання на zhinka-online.com.ua